DOF   Dansk Orienterings-Forbund Hovedsponsor: TRIMTEX

Trænerkataloget

Udskriv siden

Træthedstilpasning

Øvelse T28
Emne: Træthedstilpasning
Tekst: Der laves en bane der består af 4 sløjfer (på eksemplet nedenunder vises kun to forskellige). Start og mål skal være samme sted hver gang. Derudover skal der være indtegnet en intervalrunde på hvert kort. Intervalrunden skal markeres med snitzling. Denne runde er den samme hver gang.

Gruppen starter samlet, hvorefter de løber to intervalrunder med 1-2 minutters pause mellem det første og det andet interval. Efter det andet interval får løberne kort 1 og de fortsætter ud på banen, og stopper ved kortskift-posten. Derefter holdes der pause i 2-3 minutter, hvorefter der igen løbes 2 intervaller, og direkte ud på 2. o-runde efter interval 2.

Den samlede træningstid bliver således:
2 x 4 min intervaller
1.sløjfe (6 min)
2 x 4 min intervaller
2.sløjfe ( 6 min)
2 x 4 min intrvaller
3. sløjfe ( 6 min)
2 x 4 min intervaller
4. sløjfe (6 min)

Således opnås 56 minutter i intensitet 4.

Træningen er meget hård, og bør kun foretages med den kyndige løber og eksperten. For at give træningen en ekstra dimension kan man tage løbernes samlede intervaltid (for 8 runder), for derigennem, at opnå en konkurrence på begge tider. Således er det den samlede tid for hele træningen der afgør hvem der vinder.
Udøverne skal således trænes i at tilpasse deres orientering efter intervallerne. Det skal således være trætheden, der presser løberne i denne sammenhæng.
Formål: At presse udøveren til at tilpasse orienteringen efter træthedsniveau, og det uden at nedsætte tempoet.