DOF   Dansk Orienterings-Forbund Hovedsponsor: TRIMTEX

Trænerkataloget

Udskriv siden

Downhill orientering

Øvelse T25
Emne: Farttilpasning
Tekst: Tempoorientering og farttilpasning
Formål: At udøveren presses maksimalt teknisk, uden fysikken sætter en begrænsning

At udøveren hele tiden er på forkant med orienteringen

At udøveren træner temposkifte i op/ned løb

Forberedelse: Det væsentlige for træningens gennemførsel er, at man finder et område, der har et jævnt fald på minimum 40 m. Dette findes kun få steder i Danmark, så øvelsen kan med fordel laves på klubsommerlejr eller lign i udlandet.
Gennemførelse: Løberne varmer grundigt op, hvorefter de løber nedfarten med fuld teknisk kontrol og så hurtigt det er muligt. Det gælder for løberne om at holde et glidende løb nedad, uden fokus på tempoet, dette kommer formodentlig helt naturligt grundet faldet i terrænet. Når løberen rammer bunden sættes der maksimalt tempo op ad bakken, og der løbes direkte ud på næste nedfart når start passeres.
Det er vigtigt at udøveren planlægger og læser fremad, således at løbet er glidende.
Øvelsen kan derudover løbes som en form for o-interval træning, hvor udøverne løber ud på forskellige nedfarter og løber tekniske intervaller ned, og fysiske intervaller op. Ved start ventes der på alle i 2-3 minutter.
Man kan oprette tidtagning i top og bund, så man får en tidsindikation af opløb/nedløbs tiden.
Varighed: 1 time +